Konijnen

Myxomatose

Het virus dat myxomatose veroorzaakt wordt overgebracht door stekende insecten zoals muggen, vlooien en vliegen en door direct contact met besmette dieren of materialen. De ziekte veroorzaakt etterige ontstekingen in het lichaam, vaak eerst bij de ogen en neus, daarna op de kop, bij de anus en geslachtsdelen. Op deze plekken ontstaan ook zwellingen (myxomen).
Helaas zijn konijnen die besmet zijn met myxomatose slecht te behandelen en maar een klein deel van de zieke konijnen herstelt.
De enige manier op myxomatose te voorkomen is door het konijn 2x per jaar te laten vaccineren. Daarnaast is het verstandig het hok van muggengaas te voorzien en vlooien te bestrijden. De gevaccineerde dieren kunnen de ziekte nog wel krijgen, maar die kans is zeer klein.

VHS

VHS staat voor Viraal Hemorragisch Syndroom en is een nog dodelijker virus dan Myxomatose. Het wordt niet alleen door stekende insecten verspreid, maar ook door muizen en ratten en via besmette materialen (o.a. vers gesneden gras). De ziekte slaat bijzonder snel toe, vaak wordt het pas ontdekt na overlijden van het konijn. Een van de symptomen is een bebloede neus, naast benauwdheid en koorts. De sterfte na een VHS-besmetting kan oplopen tot 75% tot 100%.

Vaccinatieschema voor het konijn
Jaarlijks in de lente VHS / Myxomatose

Minimale leeftijd voor de eerste vaccinatie is 6 weken.

Voor meer informatie over konijnen:
www.konijnen.nl
www.konijnenbelangen.nl